Steeds vaker krijg ik de vraag, ‘Waarom zou je een AdWords branded campagne opzetten wanneer je toch al bovenaan de zoekmachines verschijnt als eerste zoekresultaat wanneer iemand zoekt op jouw merknaam?’ Klanten vragen zich vaak af of dit geen onnodige kosten zijn. Een goede vraag, maar een AdWords campagne waarbij het eigen merk als zoekterm wordt ingekocht heeft daadwerkelijk voordelen die ik graag eens op een rijtje zet. Een AdWords branded campagne mag namelijk absoluut niet ontbreken binnen het AdWords account.
Impact klikken uit zoekadvertenties
Wetenschappelijk onderzoek van Google heeft aangetoond dat 89% van het verkeer dat afkomstig is uit betaalde advertenties (Search Ads) niet wordt vervangen door klikken op organische zoekresultaten. Wat betekent dit nou precies? Dat wanneer de betaalde advertenties stop gezet zouden worden, maar een klein gedeelte van dit verkeer wordt ondervangen door de onbetaalde (organische) zoekresultaten. Ofwel, een daling in relevant verkeer naar de website wat zou kunnen zorgen voor een afname in het aantal leads/bestellingen.
Dit zal ook het geval het geval zijn wat betreft een branded AdWords campagne. Nu geeft Google ook aan hoe groter het verschil tussen de ranking van het betaalde en onbetaalde zoekresultaat, hoe lager het percentage zal zijn van het verkeer dat afkomstig is uit betaalde advertenties (Search Ads) dat niet zal worden vervangen door klikken op organische zoekresultaten. Toch heeft een Brand AdWords campagne naast het bovenstaande voordeel dat het relatief meer verkeer oplevert, meer voordelen.
1. Concurrenten kunnen adverteren op jouw bedrijfsnaam
Het is bij Google mogelijk om te adverteren op de merknaam van jouw concurrenten (indien het handelsmerk niet wordt genoemd in de advertentietekst). Deze zoektermen kunnen worden ingekocht waardoor zij als betaalde advertenties verschijnen wanneer men zoekt op jouw merknaam. Dit kan op twee manieren voorkomen worden:
- Door zelf te adverteren op je eigen merknaam. Aangezien de kwaliteitsscore hoger zal zijn dan deze van de concurrent, zal vrijwel altijd de nummer 1 positie geclaimed worden.
- Door merknaambescherming aan te vragen bij Google. Indien je merknaam officieel geregistreerd staat als merk kan deze merknaambescherming aangevraagd worden bij Google om zodoende concurrenten ervan te weerhouden hierop te adverteren. Meer over adverteren op handelsmerken.
2. Kosten zijn erg laag
De kosten van een branded AdWords campagne zullen erg laag zijn. Doordat op eigen merknaam wordt geadverteerd, herkent Google dat de zoektermen die worden ingekocht zeer relevant zijn voor de bezoeker. Hierdoor liggen de kwaliteitsscores erg hoog (vaak 10/10). Dit in combinatie met de lage concurrentie zorgt vaak voor een zeer lage CPC (kosten-per-klik). Deze liggen vaak tussen de €0,01 tot €0,08 per klik.
3. Verbetering van kwaliteitsscore van gehele AdWords account
De advertenties zijn extreem relevant voor de bezoekers. Hierdoor zal deze campagne al gauw hoge een hoge CTR met zich meebrengen wat uiteindelijk weer resulteert in een hoge kwaliteitsscore van de campagne. Indien deze branded campagne een hogere kwaliteitsscore heeft dan de non-branded campagnes, zal deze het totale gemiddelde van het account verhogen wat kan resulteren in een lagere kosten per klik. Een mooi bijkomend voordeel!
4. Acties/informatie kan snel gecommuniceerd worden
Het betaalde zoekresultaat (de advertentie) heeft uitgebreidere mogelijkheden dan een onbetaald zoekresultaat. Bij advertenties binnen een branded AdWords campagne is het mogelijk om advertentieteksten, sitelinks en highlight extensies binnen enkele ogenblikken toe te voegen. Zelfs prijzen, een uitverkoop periode of een sale actie zijn te communiceren middels een betaalde tekstadvertentie.
5. Betrouwbaarheid en zichtbaarheid vergroten
Een groot voordeel van adverteren op eigen merknaam is dat het enerzijds de betrouwbaarheid en anderzijds de zichtbaarheid verhoogt op een pagina met zoekresultaten. Voor velen zorgt het tonen van advertenties van een bedrijf voor een betrouwbare en professionele uitstraling. Daarnaast zorgt het voor een grotere zichtbaarheid binnen de zoekresultaten. Hiermee kunnen bijvoorbeeld negatieve resultaten of minder relevante zoekresultaten die verschijnen op jouw merknaam, naar onder gedrukt worden.
Inzetten van Branded AdWords campagne
Mijns inziens zijn er voor het opzetten van een AdWords campagne op merknaam absoluut meer voordelen dan nadelen. Dat dit door sommige bedrijven als onnodige kosten worden gezien is een mening die in mijn ogen niet standhoudt tegen de bovengenoemde voordelen. Belangrijk bij het opzetten van branded AdWords campagne is dat de data hiervan netjes gescheiden wordt van de non-branded campagnes. Hierdoor blijven de resultaten overzichtelijk en kunnen op lange termijn duidelijke conclusies getrokken worden.
Meer vragen of hulp nodig bij het opzetten van een Branded AdWords campagne? Neem dan vrijblijvend contact op!