Google Mijn Bedrijf
Voor een bedrijf is het van essentieel belang om een Google Mijn Bedrijfsvermelding te hebben. Een grote kans dat jij deze al bezit en deze gratis bedrijfsvermelding verschijnt wanneer je op de brandnaam (de naam/merk van het bedrijf) zoekt. Hoe je een gratis vermelding middels Google Mijn Bedrijf aanmaakt, staat uitgelegd in het artikel over het verbeteren van de lokale vindbaarheid. Een laatste advies hiervoor, is om het Google Mijn Bedrijf account zo volledig mogelijk in te vullen, zodat Google van zoveel mogelijk informatie is voorzien om te tonen aan bezoekers.
De relevantie van reviews
Persoonlijk betrap ik mezelf er steeds meer op. Toch eventjes vluchtig naar de reviews van het product of bedrijf kijken wat de ervaring van andere mensen is geweest. In de huidige verschuiving van fysieke aankopen naar aankopen op het internet, is de consument steeds meer op zoek naar houvast, zekerheid en controle. Een grote factor die hierin een rol kan spelen, zijn reviews, een mooie vorm van user-generated content (letterlijk: gebruiker-gegenereerde inhoud) waar ik een groot voorstander van ben. De groeiende wereld van online aankopen zet zich nog steeds voort (weliswaar minder dan de jaren ervoor, bron: Emerce), waardoor het verzamelen en tonen van (Google) reviews ook steeds relevanter zal worden.
Daarnaast is er nog een groot voordeel van het genereren van reviews. Wanneer je minimaal 5 (voorheen 5, tegenwoordig zelfs minder) reviews op jouw Google Mijn Bedrijf-pagina ontvangen hebt, worden de sterren vertoond in de lokale zoekresultaten (zie onderstaande afbeelding). Dit zorgt voor een flink hogere CTR (Click-Through-Rate, de mensen die daadwerkelijk op het zoekresultaat klikken), maar ook voor extra betrouwbaarheid en autoriteit binnen de branche.
SEO voordelen door Google-recensies
Eerder in dit artikel is aangegeven dat de Google-recensies niet alleen voor de betrouwbaarheid van een product/bedrijf dienen, maar dat het genereren van reviews via Google ook een positieve invloed heeft op de online vindbaarheid van een product/bedrijf. Letterlijk heeft Google het niet gezegd, maar aangegeven is dat het genereren van (mits deze positief zijn) Google-recensies naar alle waarschijnlijkheid voordelen biedt op jouw vindbaarheid in de online zoekresultaten van Google (bron: Google).
“Het aantal Google-recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten.”
Google wil de meest relevante zoekresultaten tonen aan haar bezoekers. Hierom neemt zij onder andere het aantal Google-recensies en de score hiervan mee in de rangschikking van de lokale zoekresultaten. Zorg dus voor zo veel mogelijk goede reviews, zodat jij hoogstwaarschijnlijk een betere positie zult behalen.
Hoe Google reviews verzamelen?
Je zat gedurende het lezen van dit artikel ongetwijfeld al met deze vraag in het hoofd ‘Hoe kan ik op een effectieve manier mensen uitnodigen om een Google review te plaatsen?’. Helaas is het niet meer mogelijk om mensen direct naar de Google Mijn Bedrijf-pagina te sturen om hier een recensie achter te laten.
Wel is het mogelijk om klanten een directe link te versturen om hierna vervolgens direct uitgenodigd te worden om een Google-recensie over het bedrijf achter te laten. Op deze manier kunnen klanten eenvoudig uitgenodigd worden zonder dat het hen veel tijd en moeite kost. Belangrijk: om een Google-recensie te plaatsen heb je een Google account nodig waarmee je kunt inloggen.
Google review uitnodiging (directe link) versturen:
- Navigeer naar de API voor Google Places
- Zoek vervolgens naar je bedrijfsnaam
- Klik op het resultaat voor jouw bedrijf
- Kopieer hierna het ‘Place ID’ die onder jouw naam staat
- Plaats het ‘Place ID’ achter de volgende URL (https://search.google.com/local/writereview?placeid=)
- Mail klanten en begin met het verzamelen van Google reviews
Veelgestelde vragen over Google reviews
SEO (Search Engine Optimization), ofwel zoekmachine optimalisatie, is het beter vindbaar worden binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van zoekmachines. SEO is dus gericht op het scoren van hogere posities in zoekmachines. Meer weten over SEO? Lees: Zoekmachine optimalisatie (SEO).
Ja, Google reviews kunnen een positieve invloed hebben op de posities van jouw organische (onbetaalde) zoekresultaten in Google. Aangegeven is dat reviews een van de factoren zijn hoe Google jouw zoekresultaten rangschikt. Klantrecensies zijn in de ogen van Google een signaal van expertise, autoriteit en vertrouwen.
Google reviews zijn eenvoudig te verzamelen door mensen een verzoek te sturen. Mensen kunnen uitgenodigd worden door te vragen om een review voor het Google Mijn Bedrijf account van het betreffende bedrijf, maar men kan ook eenvoudig een directe link genereren, zodat men direct de review kan schrijven. Hoe dit
Ja, ik zou altijd publiekelijk reageren op slechte of minder goede reviews. Vaak kunnen slechte reviews een eenzijdig beeld geven van de situatie. Door te reageren geef je mensen de mogelijkheid om ook de andere kant van het verhaal te schetsen. En vaak is deze zo slecht nog niet. Het