Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Welkom
Veelal wordt gesproken over hoger scoren in zoekmachines en het verbeteren van de online vindbaarheid van de website om zodoende kostenvrije bezoekers te genereren. Dit proces van het optimaliseren van de website om goede posities te behalen binnen de organische zoekresultaten heet SEO (Search Engine Optimization), ofwel zoekmachine optimalisatie. Een manier om bezoekers op via de onbetaalde zoekresultaten in de zoekmachines naar jouw website te lokken en de bezoeken op relevante zoektermen te verhogen.
- +316 5222 8591
Over SEO
Wat is zoekmachine optimalisatie?
De website kan nog zo mooi zijn, maar zonder goed vindbaar te zijn binnen de zoekmachines heb je hier eigenlijk helemaal niks aan. Belangrijk daarom is dat door middel van SEO een website goed vindbaar wordt gemaakt. Zoekmachine optimalisatie is het actief optimaliseren van een website door de interne en externe factoren te verbeteren. Deze factoren worden onderverdeeld in drie optimalisatie gebieden, namelijk content, techniek en autoriteit. Hierbij behoren content en techniek tot de OnPage factoren (interne factoren binnen de website) en autoriteit tot de OffPage factoren (externe factoren buiten de website).
SEO content
De interne optimalisatie factor content wordt bepaald aan de hand van de inhoud van de website. Hieronder verstaan we de teksten, de zoektermen en de manier waarop deze zoektermen worden gebruikt. Belangrijk voor een website is dat deze onderhouden wordt en in beweging blijft door nieuwe content toe te voegen over relevante onderwerpen. Door de juiste zoektermen efficiënt te gebruiken binnen de teksten, kunnen goede resultaten behaald worden binnen de juiste doelgroep. Er zijn diverse technieken om content op een SEO vriendelijke manier op een website in te zetten (lees ook: Heading Tags bieden SEO voordelen).
SEO techniek
De andere interne en tevens OnPage zoekmachine optimalisatie factor is de techniek van een website. Dit is vaak een vergeten onderdeel van SEO. Om goede resultaten te behalen binnen de organische zoekresultaten zal de website op een zoekmachine correcte techniek moeten worden opgebouwd. Belangrijk is dat zoekmachines de pagina’s op een juiste manier kunnen crawlen (lezen). Wanneer gebruik wordt gemaakt van moeilijk te lezen stukjes code (bijvoorbeeld Flash en Javascript) zou het kunnen voorkomen dat deze pagina’s niet optimaal worden weergegeven binnen de organische zoekresultaten.
Daarnaast komen er meerdere technische factoren kijken bij een juiste opbouw van een website. Namelijk de mate van gelaagdheid van een website, de websitestructuur en het gebruik van interne en externe links op pagina’s.
SEO autoriteit
Naast de OnPage zoekmachine optimalisatie factoren van een website is het opbouwen van een populair en zo’n natuurlijk mogelijk linkprofiel een externe factor die zeer veel invloed kan hebben op de online vindbaarheid van een website binnen de zoekmachines. Het kan gezien worden als het opbouwen van autoriteit op het internet door inkomende links afkomstig van andere domeinen (backlinks), ofwel linkbuilding.
Linkbuilding is namelijk het verzamelen van kwalitatieve en relevante links vanaf andere websites naar jouw website. Zoekmachines indexeren deze links waardoor de populariteit van de ene pagina door middel van een externe link doorgegeven kan worden naar een andere pagina. Wanneer dit kwalitatieve en relevante links zijn, zal jouw website op den duur beter vindbaar worden binnen de zoekmachines. Belangrijk daarom is om een goede linkbuilding strategie te bedenken om zodoende een autoriteit te worden op het internet.
“In 2007, good SEO made you remarkable on the web. In 2017, good SEO is a result of being remarkable on the web.”
Rand Fishkin
Methode
Werkwijze zoekmachine optimalisatie
Dient een onderneming SEO zelf te doen of is het beter om dit uit te besteden aan een specialist op dit gebied? Dat ligt volledig aan jezelf. SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, is constant in ontwikkeling. Om de materie op dit gebied volledig te beheersen, is tijd en moeite nodig. Aangezien deze tijd door veel ondernemers kostbaar is en aan andere zaken wilt besteden dan zoekmachine optimalisatie, besteden veel ondernemers dit al gauw uit aan een hierop gespecialiseerd bureau. Wanneer je de tijd hebt en de materie interessant vindt, is het de moeite waard om je hierin te verdiepen.
De werkwijze van een zoekmachine optimalisatie traject begint bij het analyseren van de huidige situatie van een website. Op basis hiervan zal deskundig advies uitgebracht worden met een bijbehorend stappenplan. Uiteraard zullen de omvang en de kosten van een zoekmachine optimalisatie traject per project verschillen, dit hangt onder andere af van de mogelijkheden binnen het bedrijf om zelf werkzaamheden te verrichten, zoals het schrijven van content of het verkrijgen van autoriteit binnen het internet (linkbuilding).
Veelgestelde vragen over zoekmachine optimalisatie (SEO)
SEO (Search Engine Optimization), ofwel zoekmachine optimalisatie, is het beter vindbaar worden binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van zoekmachines. SEO is dus gericht op het scoren van hogere posities in zoekmachines. Meer weten over SEO? Lees: Zoekmachine optimalisatie (SEO).
Ja, Google reviews kunnen een positieve invloed hebben op de posities van jouw organische (onbetaalde) zoekresultaten in Google. Aangegeven is dat reviews een van de factoren zijn hoe Google jouw zoekresultaten rangschikt. Klantrecensies zijn in de ogen van Google een signaal van expertise, autoriteit en vertrouwen.
Google reviews zijn eenvoudig te verzamelen door mensen een verzoek te sturen. Mensen kunnen uitgenodigd worden door te vragen om een review voor het Google Mijn Bedrijf account van het betreffende bedrijf, maar men kan ook eenvoudig een directe link genereren, zodat men direct de review kan schrijven. Hoe dit moet, lees je in dit artikel.
Dat is puur afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Wat zijn de kosten per klik, wat is de concurrentie en nog een hoop factoren die dit antwoord bepalen. Google Ads & SEO hebben geen directe invloed op elkaar, maar zijn wel zeer ondersteunend. Een goede landingspagina met sterke content en een duidelijke actie is een pré voor een goede Google Ads (SEA) campagne. Aan de andere kant zal deze landingspagina de basis zijn om ook organisch (onbetaald) goed te scoren (SEO). Het een plukt daarin de vruchten van de ander en andersom. Daarom mijn advies om altijd in beide kanalen te investeren.
Hulp nodig
SEO uitbesteden?
Direct hulp nodig op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO)? Neem contact op!