Hoog scoren in de organische zoekresultaten van Google daar draait het vandaag de dag om. Een relatief goedkope manier om nieuwe bezoekers naar jouw website te trekken. Penalty’s kan je beter voorkomen. Dus schuif die teksten vol gegooid met zoekwoorden gauw opzij. Stop met het bouwen van externe blogplatforms rondom jouw website. Ga niet aan de haal met onzichtbare zoekwoorden plaatsen op je website. Google heeft valsspelers door. En Google gaat niet zachtaardig om met valsspelers, maar straft ze keihard af met de zogenoemde penalty’s. Je scoort niet hoog in Google, maar Google rankt je naar beneden. Oei! Zoekmachines misleiden werkt niet, met zoekmachines samenwerken wel.
Linkbuilding of content marketing?
Linkbuilding of content marketing?
Leuk, al die praatjes over een band opbouwen met zoekmachines, maar nu weer even terug naar de praktische realiteit. Jij zit misschien nog met die ene vraag in je achterhoofd: ‘Wat is linkbuilding?’. Om te begrijpen wat linkbuilding is, moeten we toch weer even terug naar het opbouwen van een band met zoekmachines. Ja, echt waar!
Een zoekmachine streeft ernaar om de meest relevante content aan de bezoeker te tonen. Deze relevante content wordt beoordeeld op tig soorten factoren, waarvan één hele belangrijke: autoriteit, een van de 3 belangrijke pijlers voor SEO (Search Engine Optimization).
Autoriteit gaat over in hoeverre jouw website interessant is voor de zoekmachines, voor andere websites en met name voor de bezoekers. Deze autoriteit is gebaseerd op twee factoren: de linkstructuur (interne links) op je website en de externe links (backlinks) die naar jouw website verwijzen. Kortom, linkbuilding gaat over het verkrijgen van backlinks vanaf andere domeinen.
Let op: hierbij draait het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit! Dit zal ook uit onderstaand voorbeeld blijken. Natuurlijk zou het hebben van veel backlinks mooi kunnen zijn, maar wanneer deze links van websites komen die niks met jouw bedrijf te maken hebben (spam websites), die nooit worden bijgewerkt of zeer weinig bezoekers hebben, dan is deze backlink eigenlijk maar weinig waard. Belangrijk daarom is om links te verkrijgen van relevante websites voor jouw pagina met een hoge domeinwaarde.
Autoriteit meten ten opzichte van concurrenten
Er zijn verschillende manieren en tools om het linkprofiel in kaart te brengen van de eigen website, maar ook het profiel van concurrenten. Op basis hiervan kunnen ook weer nieuwe, relevante backlinks verkregen worden door de relevante websites te benaderen waar ook de concurrent genoemd wordt. Voor het voorbeeld is het linkprofiel van aanbieders van voetbalschoenen, voetbalkleding en voetbalspullen in kaart gebracht. Hieruit wordt ook duidelijk dat zoveel mogelijk externe links een goede (Page) autoriteit garanderen.
Inzetten van een linkbuilding strategie
Een goed linkprofiel opbouwen vergt geduld, energie en ja, nog eens geduld. Het inzetten van een effectieve linkbuilding strategie vergt enige tijd, maar na verloop van tijd worden de vruchten er absoluut van af geworpen. Je scoort bij Google!
Linkbuilding start bij SEO en SEO start bij relevante content. Doe niet aan stuffing keywords, maar genereer likeable content. Werk met interne links en gebruik anchor termen goed. Dan zorg je voor een mooie interne linkstructuur, waarbij het voor zoekmachines duidelijk is welke webpagina’s van jouw website belangrijk zijn. Google hecht waarde aan kwaliteit en duidelijkheid, niet aan kwantiteit en chaos. Je verkrijgt pas externe linkjes wanneer jouw content relevant en kwalitatief is en jouw website goed in elkaar zit.
“Google only loves you when everyone else loves you first.”
Wendy Piersall
Staat jouw website als een huis? Heb je de interne linkstructuur op orde? Staat je website vol met mooie content? Dan is het tijd om een linkbuilding strategie te bedenken. Verkrijg links van relevante partners, ga bloggen en meld je aan bij relevante startpagina’s. Omarm social media kanalen, vraag referenties aan en doe iets terug voor anderen.
Linkbuilding is geven en nemen, geen half werk verrichten, maar je volledig inzetten en een vriendschap sluiten met de zoekmachines, in plaats van ze te belazeren. Met linkbuilding of content marketing draait alles om de relevantie. Wanneer dit bij het opbouwen van een linkprofiel altijd in het achterhoofd zit, ga jij scoren, gegarandeerd!
Geen zin in deze tijdrovende klus en zeker weten dat het goed gebeurt? Dan kan je door Koen Beeren Online Marketing een strategie laten bepalen en de linkbuilding uitbesteden.
Veelgestelde vragen over linkbuilding
Linkbuilding, of content marketing is het realiseren van een goed linkprofiel met kwalitatieve backlinks vanaf externe webpagina's naar jouw pagina's of website. Het doel hiervan is een hogere autoriteit te genereren om zodoende online beter gevonden te worden op bepaalde zoektermen.
Dat is afhankelijk van de situatie en voor iedere website verschillend. Na een kort onderzoek naar het linkprofiel en de zoektermen van de website, zal een maatwerk advies uitgebracht worden zodat je een beter beeld hebt welk linkbuilding pakket het beste bij jou past. Bekijk onze linkbuilding pakketten of vraag
Een linkbuilding pakket bij Koen Beeren Online Marketing varieert en start vanaf €249 (exclusief BTW) per maand. In het goedkoopste (basis) pakket worden circa 15 hoogwaardige backlinks gegenereerd per maand waarbij aan het eind van de maand deze backlinks worden gerapporteerd. Ook zullen de statistieken van de posities bijgehouden worden.
Het pakket bestaat uit veel verschillende soorten backlinks, om de variëteit van de backlinks hoog te houden. Hierdoor wordt een divers en natuurlijk linkprofiel gecreëerd wat ten goede zal komen van de organische vindbaarheid. Zo bestaat een Linkbuilding pakket uit content backlinks, startpagina.nl backlinks, normale startpagina backlinks, linkpartner en homepage
Dat is puur afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Wat zijn de kosten per klik, wat is de concurrentie en nog een hoop factoren die dit antwoord bepalen. Google Ads & SEO hebben geen directe invloed op elkaar, maar zijn wel zeer ondersteunend. Een goede landingspagina met sterke