Wat zijn Responsive Search Ads en hoe zet ik deze succesvol in binnen mijn Google Ads (SEA) campagnes? Vorige zomer introduceerde Google Responsive Search Ads (RSA) en het is dus niet vreemd wanneer je hier nog onbekend mee bent. Deze revolutionaire vorm van adverteren zorgt ervoor dat je als bedrijf meer omzet haalt uit je advertenties. Dit doet Google door je tot wel 15 titels en 4 beschrijvingen te laten maken voor je advertentie en door te meten welke het meeste kliks zullen genereren. Zo is het mogelijk om nog effectiever te adverteren.
Hoe werkt deze vorm van Google Ads?
Google baseert het verwachte succes van je advertenties op een aantal factoren. Zo wordt gekeken naar de zoekwoorden die zoekers ingeven, het apparaat dat ze daarbij gebruiken en hun surfgedrag in het verleden. Hierdoor wordt een hogere advertentierelevantie verkregen en wordt jouw advertentie echt interessant voor degene die deze te zien krijgen. Bovendien hoef je als adverteerders geen campagnes meer te voeren met verschillende advertenties om te zien welke het beste werkt. De Responsive Search Ads van Google maken gebruik van het machine learning algoritme van de internetmagnaat. Overigens adviseer ik altijd om met verschillende soorten advertenties te blijven testen voor het optimale resultaat.
Voordelen van Responsive Search Ads (RSA)
Nu we je antwoord hebben gegeven op de vraag ‘Wat zijn Responsive Search Ads?’ kijken we wat deze voor jouw bedrijf kunnen betekenen. We zetten de belangrijkste voordelen van RSA voor je op een rijtje:
- Responsive Search Ads voor Google besparen tijd, doordat je alleen de titels en beschrijvingen ingeeft en de beste combinatie door Google wordt gevormd.
- Meer titels en beschrijvingen zorgen ervoor dat je klanten beter bereikt en je advertenties kunnen hierdoor worden aangepast op zoekwoorden.
- Door Google Ads te creëren die optimaal leesbaar zijn op ieder apparaat, is er meer ruimte voor je advertentie.
Waar je bij dynamische zoekadvertenties geen controle hebt over de precieze inhoud, geeft RSA je de controle over wat er exact in je teksten staat. Je kunt ervoor kiezen een titel of beschrijving te pinnen, waardoor deze op een vaste plaats te zien is. - Meer bezoekers converteren, waardoor er een hoger conversiepercentage ontstaat.
- De CTR ofwel clickthrough rate van je advertentie is hoger, 5 tot 15% volgens Google zelf, waardoor de prestatie van je ad groups omhoog gaat.
Wat zijn de onderdelen van Responsive Search Ads?
Responsive Search Ads voor Google bestaan uit de volgende onderdelen:
- 3 tot 15 titels van ieder maximaal 30 karakters
- 2 tot 4 beschrijvingsregels van ieder maximaal 90 karakters
- 1 landingspagina
Deze onderdelen kun je eventueel op vaste posities pinnen, waardoor bijvoorbeeld een titel altijd als eerste te zien is. Ook kun je er een paar pinnen, waardoor er uit jouw selectie een van de titels of beschrijvingen wordt getoond. Overigens wordt pinnen alleen aanbevolen wanneer het uiterst noodzakelijk is. Met de analyse kan worden ingezien hoe vaak ieder onderdeel getoond is en welke combinaties het meest vertoond zijn.
Geïnteresseerd geworden?
Om succesvolle Responsive Search Ads (RSA) te kunnen samenstellen zijn diverse factoren zoals het gebruiken van het juiste aantal karakters en zoekwoorden belangrijk. Bij Koen Beeren Online Marketing kun je jouw Responsive Search Ads voor Google professioneel laten opzetten. Wij helpen je graag verder met het implementeren van deze Google advertenties voor jouw website. Wil je eerst meer informatie wilt over RSA en de mogelijkheden voor jouw campagnes? Neem ook dan contact met ons op.